2021 – heden

Club Gewalt

Club Gewalt is een muziek- en performance collectief uit Rotterdam. Voor hun nieuwe voorstelling Antropoceen, de musical verzorg ik de communicatie en PR.

2020-heden

Jongerentop010 | Stichting LOKAAL

Stichting LOKAAL Rotterdam, het centrum voor democratie, organiseerde samen met de jongerenadviesraad Young010 en de raadsgriffie van de gemeente Rotterdam eind 2020 de Jongerentop010. Hiervoor heb ik de communicatie en de PR verzorgd. Na het afronden van dit project ben ik als interim communicatieadviseur bij LOKAAL aangebleven.

2020-2021

Bleeding Love – Nick Bruckman Projecten

PR en communicatie voor de eerste eigen theaterproductie van theatermaker Nick Bruckman.

2020-heden

Sven Ratzke

PR en communicatie voor de Nederlandse tournee van Where Are We Now en shows zomer 2020.

2016-2019

Ashton Brothers

Voor de theatertournee Enfants Terribles, Concerto Esplosivo en A medicine show van de Ashton Brothers verzorg ik de PR en marketing en communicatie naar de theaters toe.

2016-2020

Theater Rotterdam

Van december 2016 t/m juni 2017 heb ik diverse marketingwerkzaamheden verricht. Naast de voorstellingsmarketing (voor o.a. Odysseus, een zwerver komt thuis van KVS, Freddie van Boogaerdt/VanderSchoot en Walden van Arjan Ederveen en Jack Wouterse), heb ik de redactie voor het agendadeel van die nieuwe seizoensgids uitgevoerd. In deze periode zat Theater Rotterdam (ontstaan uit een fusie van Rotterdamse Schouwburg, Ro Theater, Productiehuis Rotterdam) in de hele ontwikkeling van een nieuwe huisstijl. In samenwerking met ontwerpbureau Vruchtvlees hebben we de nieuwe huisstijl ontwikkeld. In 2020 heb ik opnieuw de coördinatie voor de seizoensgids gedaan.

2018-2019

ASHTONIA

Een uitstap van de Ashton Brothers, was het project ASHTONIA, een eigen gecreëerd land in het achtertuin van Slot Zeist, wat in 2019 drie maanden als een krankzinnige karavaan langs Eindhoven, Apeldoorn en Zeist trok. Voor dit project verzorgde ik de totale PR en communicatie.

2016-2019

Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland

“Het kon niet beter. Keihard gewerkt en ons jubileum echt meegevierd. Op alle fronten geslaagd!”

Theo Ham en Annelies Keegel – Directie Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland

Oktober 2016 bestond het Jeugdtheaterhuis 25 jaar. Dit werd gevierd met een Jeugdtheaterfestival dat vier maanden duurde. Het festival bestond uit een theatertournee van de familievoorstelling Meer Grimmige Sprookjes (6+) en de jongerenproductie Burgerschap (13+). Ook werd er een speciaal tijdschrift Speel! ontwikkeld en kreeg de website een volledige make-over. I.v.m. het zwangerschapsverlof van de communicatiemedewerker, heb ik van oktober tot februari de gehele marketing & communicatie van dit festival opgepakt en uitgevoerd.

foto: Tineke de Lange

foto: Marco de Swart/Das Buro

2017

Stichting Theateralliantie

In de aanloop naar de eerste grote zaal productie van Stichting Theateralliantie (i.s.m. Stage Entertainment NL) heb ik de gehele productie van al het drukwerk en andere uitingen voor Fiddler on the Roof begeleid en gecoördineerd.

2016

Luxor Theater

“Pauline kun je direct inpassen in je organisatie; aan een half woord genoeg en lekker assertief.”

Ruben Israël – Hoofd Marketing & Communicatie Luxor Theater

In tijden van het ontwikkelen en uitbrengen van de nieuwe seizoensbrochure ligt er een grote druk op de marketing- en communicatieafdeling van de theaters. Toen er bij Luxor Theater in deze periode een medewerker voor een aantal uur per week wegviel, ben ik direct ingesprongen om die uren op te vangen. Ik heb de voorstellingsmarketing voor een aantal voorstellingen op me genomen, zodat de focus van de andere medewerkers op het ontwikkelen van de seizoensbrochure kon liggen.

foto: Marco de Swart/Das Buro

2015 – 2016

Het DeLaMar Theater

“de gedroomde freelancer voor de theatersector. Daarnaast draagt ze ook nog eens enorm bij aan een goede werksfeer.”

Sophie Braam – Productmanager Het DeLaMar Theater

Door het tijdelijk wegvallen van een aantal medewerkers op de marketingafdeling van het DeLaMar Theater, ben ik ingevallen om de voorstellingsmarketing voor de geboekte producties op te pakken. Contact met de producenten, het uitvoeren en bedenken van diverse marketingcampagnes en het schrijven en produceren van de nieuwe lente-zomerbrochure, behoorden tot een van mijn taken.

2015

Zuiderstrandtheater

“Doortastend, deskundig en een echte teamplayer!”

Arno Ottevanger – Marketing manager Zuiderstrandtheater

Het Zuiderstrandtheater is een gloednieuw theater en het enige theater aan de Nederlandse kustlijn. Het diende ten eerste als vervanging van de Dr. Anton Philipszaal van het Lucent Danstheater. Met dansvoorstellingen en klassieke concerten hadden ze uiteraard al een groot publiek in hun bestand, maar nu er ook grotere amusementsvoorstellingen geprogrammeerd worden, moesten ze op zoek naar nieuwe middelen en publiek. Voor de voorstelling Cirque Stiletto 3 met Karin Bloemen, heb ik hier een opstart voor gemaakt.

2014 – 2015

Rotterdamse Schouwburg

“super enthousiast en betrokken. binnen no-time waren de werkzaamheden haar volledig eigen.”

Astrid de Haas – Marketing, communicatie en educatie bij de Rotterdamse Schouwburg

Bij de Rotterdamse Schouwburg kwam ik binnen als tijdelijke versterking van de marketingafdeling voor de Grote Zaal- en jeugdvoorstellingen. In die periode heb ik ook de seizoensbrochure voor 2015-2016 ontwikkeld, vanuit de schouwburg meegedacht over het Circusstad Festival en heb ik in het begin van het seizoen 2015-2016 de opstart gemaakt voor de marketing van de dans- en geprofileerde voorstellingen en de communicatie voor de schouwburg verzorgd.

foto: Renee Castelijn

2014 – heden

Stichting Cascade

“Door Pauline kon ik met een gerust hart met verlof.”

Nienke Helmink – Theaterprogrammeur Cultureel Centrum Cascade

Wegens zwangerschapsverlof van de theaterprogrammeur nam ik haar werkzaamheden waar, zoals het onderhouden van de contacten met de impresariaten en theaterproducenten betreft programmering en de marketing en publiciteit voor alle voorstellingen. In deze periode werd ook de jaarlijkse seizoensbrochure geproduceerd en geschreven, organiseerden we de jaarlijkse presentatieavond en start kaartverkoop voor het nieuwe seizoen. Daarnaast heb ik het proces begeleid van het implementeren van een nieuwe website en kaartverkoopsysteem. Momenteel verzorg ik nog de online marketing en communicatie voor de stichting en theatervoorstellingen.

2006 – 2014

Luxor Theater

“Harde werker, scherp, sociaal, creatief en snel schakelen, dát is Pauline.”

Janine van Sluis – voormalig manager bedrijfsvoering en programmering oude Luxor Theater

Bij dit Rotterdamse theater waaronder het oude en nieuwe Luxor Theater vallen, heb ik na mijn stage en als medewerker bespreekbureau, jarenlang in vaste dienst gewerkt aan de marketing en communicatie voor de voorstellingen in het oude Luxor Theater. Daarnaast was ik management- en programmeringsassistent van het oude Luxor, bedrijfsleider van dienst op de avonden zelf en zat ik in de redactie voor de jaarlijkse seizoensbrochure. Ik verzorgde ook de productie van premières, filmopnames en andere evenementen.

P.S.: doet/deed nog meer…


  • – De Tour van ’80, een avondje met Joop Zoetemelk (uitgesteld)
  • – Toost, foodtruck festival (2020)
  • – Jeugdfonds Sport & Cultuur Rotterdam (2019 & 2020)
  • – SPIJKERS II, soloprogramma Joost Spijkers (2018)